Blogger Layouts

Sunday, April 3, 2011

berenang baik untuk kesihatan..tak percaya..??

mai sini...mai sini...
ni, ceq nak cerita kat hampa ni...
hampa taw dak, berenang tu punyalah banyak kebaikannya..
uishh, rugi la hampa tak blajaq dulu masa muda2...
la ni da tuo, tulang dah keghas da...

ni, ceq nak kasi taw kat hampa manfaat yang kita dapat dari berenang...
  • membentuk otot
    • masa kita duk berenang tang sini tang sana, sebenaqnya seluruh badan kita ni bergerak..masa kita bergerak tu, kita keluaq kan tenaga untuk melawan massa air sebab tu la boleh terbentuk otot2 tegap tu..
  • meningkatkan fungsi jantung dan paru2
    • sapa yang dok ada sakit jantung tu, elok la p blajaq berenang noe..masa kita dok tendang aiyaq dan gerak ke depan menggunakan tangan dan kaki, masa tu la aliran darah kita ni lancaq je terus ke jantung, pembuluh darah dan paru2.
  • melatih pernafasan
    • hampa yang ada asma tu patut la p berenang..hampa taw dak berenang dapat membantu sistem kardiovaskular dan tolong hampa punya pernafasan lebih lancaq
  • membakaq kalori
    • ceq taw hok ni ramai gadis2 suka.. anak2 dara la ni suka sangat nak diet.. tak payah diet sangat,.. hampa p berenang dengan kawan2.. dengan berenang hampa guna banyak tenaga secara tak langsung daj bakaq 24% kalori hok bersawang dalam badan tu..
  • keselamatan diri
    • hok ni nanti senang la hampa nak selamatkan diri kalau ada berlaku perkara hok tak eloq..
  • hilangkan tekanan
    • hok ni sesuai la untuk student ka, untuk orang bekerja hok stress banyak kerja.  gerakan renang yang santai dapat membantu meningkatkan hormon endorfin dalam otak..

jadi pasni rajin2 la p berenang dengan marka ka, dengan keluarga ka..
ceq berhenti sini dulu noe..
ceq nak p beli baju renang sat...
tatatititutu..!!!!!


yang mana kren skali ni,..




2 comments: